Het speelseizoen 2020 is door de coronapandemie iets wat wij nog nooit hebben meegemaakt. De start van het vliegseizoen is verschoven naar het laatste weekend van mei. Wij dachten eerst dat het seizoen met onze oude duiven niet door ging, doch op het laatste nippertje zijn wij met 3 trainingsvluchten gestart. Het weekend van 20 juni was de eerste officiële vlucht voor het kampioensprogramma. De Vitesse vluchten waren voor het invliegen van de duiven. Het moeilijke was dat in deze tijd de duiven in ons buurland België niet gelost mochten worden. Zo was de eerste vlucht in Frankrijk aan de grens met België. Nu zijn wij al op midfond niveau met een gemiddelde van 340 kilometer. Om 8.30 uur worden 2063 duiven van ons samenspel met de andere gelost. De wind zat mee en er wordt op een snelle vlucht gerekend. Toch was de snelheid van de winnende duif met 1330,606 m/minuut iets trager dan wij ons hadden voorgesteld. Het verloop van het concours was met 33 minuten veel te lang. Dit was niet normaal, doch de prijzen gaan altijd uit. Als deze zijn verspeeld wordt al aan de volgende vlucht gedacht. Snel is dan alles weer vergeten.

Van Melun kwam de winnende duif in Eygelshoven terecht bij Philip Baadjou. Er stonden 92 deelnemers klaar om de eerste duif te klokken en de overwinning binnen te halen. Toch was maar één duif de snelste en die hoorde op het hok van Philip. Dat was nog niet zijn laatste woord; hij klokte een mooie serie van 1, 14, 18, en 20. In totaal pakte hij 38 prijzen van de 83 gezette duiven. Beslist niet slecht.

Voor de tweede plaats moeten wij nog iets verder weg zijn, in Waubach bij John Zinken. Hij is op dit soort vluchten heel vaak bij de eersten. Met 2 en 22 had hij een duo in de top van het klassement. Wij zullen ook nog verder van hem horen, doch de uitslaglijst zal dit beslissen. De overige spelers zullen toch een woordje mee spreken, dat is ook hun goed recht. Ik zal nu al verklappen dat tien hokken de top 10 uitmaken. Dat komt ik deze tijd niet zo vaak voor.

Snel naar Voerendaal voor het hok van Leo Pluijmen. Hij spreekt weer een woordje mee bij het verdelen van de kopprijzen. Hij zet een geweldige serie van 3 duiven met 3, 21, en 24 op de uitslag. Dat geeft vertrouwen voor dat wat nog komt.

Nu is Heerlerbaan aan de beurt. Jan Horsch draait hier met plaats 4 een goede start. Dat geeft vertrouwen in zijn kolonie.

In Bocholtz bijt John Vanwersch de spits af. Zijn 5e plaats geeft hem opwind voor het volgende weekend. Of de zon dan weer over zijn  hok schijnt dat moeten we afwachten. Alles is mogelijk natuurlijk. Het nieuwe weekend is zo weer gespeeld en dan moeten we weer opnieuw kijken wie zich heeft geplaatst.

Plaats 6 gaat naar Leo Dautzenberg in Kerkrade. Hij heeft zover een fameuze start en die wil hij dan ook met beide handen vasthouden. We hopen dat het hem lukt, doch snel zit men  een klein beetje dieper en dan is het helaas snel vergeten. Het kan, maar het moet echter niet.

Harry Van Wersch heeft met plaats 7 het enige hok aan de Rijksweg dat in de top tien vertegenwoordigd is. Hij laat vrij snel nog 31 prijsduiven van de 63 gezette duiven volgen. Dit is een applaus waard.

Nu over de grens naar Kohlscheid waar Willi Proemper voor plaats 8 verantwoordelijk is. Ondanks zijn kleine kolonie van slechts 8 duiven wist hij toch 5 prijzen binnen te halen.

Nu naar Welten naar G. Langen. Voor hem is deze keer plaats 9 weggelegd. Met deze plaats op de eerste vlucht zorgt hij voor veel hoop voor zijn prestatie in de komende vluchten. Dit komt echter niet vanzelf, en er moet hard gewerkt worden om deze prestaties te handhaven. Bij de les blijven en niet overmoedig worden.

Voor plaats 10 moeten wij terug naar Voerendaal naar de clubgenoot van nummer 9.                                                    Wij zijn bij H. Leenders en zien hem glunderen. Hij had het bijna klaargespeeld om twee duiven in de top tien te krijgen. Het bleef helaas bij 10 en 15. Maar, wat niet is dat kan nog komen. Laten wij het voor hem hopen.

Zo zit de eerste rapportage er alweer op. Er zijn toch wat vorderingen tegenover verleden jaar. Ik wacht op vlucht 2, dan zien wij elkaar weer. Snel is het weer zo ver.

Tot dan!                                                                                                                                                                                        Manfred.